Άρθρο του Αθλητικού Ψυχολόγου, Γιάννη Ζαρώτη, για τον αθλητισμό εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, με έμφαση στον παιδικό αθλητισμό.
Γιάννης Ζαρώτης
Ψυχολόγος-Αθλητικός Ψυχολόγος
“Η περίοδος της πανδημίας του COVID-19 συνοδεύεται από μια γενικότερη διαφοροποίηση της καθημερινότητας σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας, σε σημείο που αναφερόμαστε πλέον σε μια «διατάραξη της κανονικότητας». Οι επιπτώσεις αφορούν την αναστολή δραστηριοτήτων ή και την υπό συνθήκες έναρξή τους. Στο περιβάλλον αυτό, ο αθλητισμός δείχνει να αναζητά το ρόλο του, από την απόλυτη παύση ή και αποχή μέχρι και την πλήρη εξέλιξή του.
Ειδικά για τον παιδικό αθλητισμό, οι τάσεις που αναπτύσσονται ποικίλουν, εκφράζοντας αντίθετες απόψεις αναφορικά στη λειτουργία του.
Θέτοντας τον αθλητισμό «στην υπηρεσία των παιδιών», αποτελεί πεδίο που συνδράμει στην εκπαίδευση για την προφύλαξη, όπως και το σχολείο αλλά και κάθε τομέας της δραστηριότητας των παιδιών. Υπάρχει η οπτική που βλέπει τον αθλητισμό ως μέσο τόνωσης της υγείας και θωράκισης του οργανισμού, ως μέσο αποτροπής της καλλιέργειας φόβου στα παιδιά, ως μέσο που «δηλώνει» στα παιδιά τη διατήρηση της κανονικότητας άρα και της σταθερότητας και «ασφάλειας» του περιβάλλοντος.
Ο κίνδυνος δεν παύει να υφίσταται, ωστόσο, με την περίοδο που διανύουμε να μην έχει ημερομηνία λήξης, φαίνεται ότι η λύση δεν είναι η αποφυγή του αθλητισμού.
Η εκπαίδευση στην τήρηση των κανόνων υγιεινής, των κατά καιρούς και τόπους υγειονομικών πρωτοκόλλων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων προσαρμογής και καλλιέργειας στοιχείων για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων, είναι ό,τι «επιτάσσει» η περίοδος που διανύουμε, ώστε και να μην σταματήσει η αθλητική δραστηριότητα αλλά και να «κερδίσουν» τα παιδιά σε θέματα εκπαίδευσης και προφύλαξης.
Σε διαφορετική περίπτωση, η μακροχρόνια και χωρίς διαφαινόμενη λήξη, αποχή, θα οδηγήσει τους αθλητές στο να ατονήσει το κίνητρο, να συνηθίσουν μια διαφορετική πραγματικότητα διαμένοντας αρκετές ώρες στο σπίτι, ασχολούμενοι με οθόνες, υιοθετώντας πρότυπα καθιστικής ζωής. Στο τέλος της περιόδου δεν θα είναι καθόλου εύκολο να «πειστούν» τα παιδιά να επανέλθουν στη δραστηριότητα……
Η μεθοδικότητα και η σοβαρότητα στην αντιμετώπιση της πανδημίας θα χρειαστεί «να λάβει υπόψιν της» και το μέλλον των παιδιών, είτε πρόκειται για το σχολείο, είτε για τον αθλητισμό, είτε για οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα, καθώς η επιθυμία όλων είναι να συνεχίζει να υπάρχει εξέλιξη είτε εν μέσω, είτε και μετά την πανδημία….”
Το άρθρο του κ.Γιάννη Ζαρώτη δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα psychology.org.gr
*O κος Γιάννης Ζαρώτης είναι κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος Ψυχολόγου ως απόφοιτος του Τμήματος Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και απόφοιτος του Φ.Π.Ψ. Ιωαννίνων.
Κατέχει Διδακτορικό τίτλο σπουδών του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ και Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο πρόγραμμα «Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός» του Τ.Ε.Φ.Α.Α. Αθηνών με ειδικότητα «Αθλητική Ψυχολογία».
Είναι μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων (Σ.Ε.Ψ.), της Ελληνικής Εταιρείας Γνωσιακών Ψυχοθεραπειών, της Ελληνικής Εταιρείας Αθλητικής Ψυχολογίας (ΕΑΨ), της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας Αθλητικής Ψυχολογίας (FEPSAC) και της Διεθνούς Ενώσεως Εφαρμοσμένης Αθλητικής Ψυχολογίας (AASP).
Επίσης, είναι Reviewer στο επιστημονικό περιοδικό “Journal of Sports Sciences”